nowy-mbank-logoDziś w Warszawie odbyła się konferencja prasowa (transmitowana online przez Bankier.tv jako seminarium „Bank Przyszłości”) na której Michał Panowicz – szef projektu nowego mBanku – po raz pierwszy zaprezentował szerokiej publiczności wygląd nowego interfaceu. Krótka prezentacja dostępna jest w formie filmu na kanale Youtube nowego mBanku, a poniżej kilka screenów i informacji, które pojawiły się na konferencji.

Gościem specjalnym konferencji był Oliver Reichenstein, założyciel Information Architects Inc. który mówił o filozofii jaką kierowali się projektanci nowego wyglądu serwisu transakcyjnego mBanku i o światowych trendach związanych z projektowaniem nowoczesnych serwisów internetowych. Reichenstein przy okazji zjechał konkurencje BRE Banku – BZ WBK za fatalny projekt strony głównej serwisu, argumentując to tym że w taki sposób projektuje się ulotki informacyjne i broszury, a nie strony internetowe.

mbank-01

W nowym mBanku uderza przede wszystkim prostota (niektórych uderzyło też podobieństwo do Alior Sync’a nie tylko pod względem funkcjonalności ale i wyglądu) chociaż ciężko się zgodzić ze słowami Michała Panowicza, który powiedział że jest to nowatorskie i innowacyjne rozwiązanie. Podobny i równie przejrzysty układ ma większość nowych systemów transakcyjnych wprowadzonych na rynek w zeszłym roku, a np dodatkowe opcje dotyczące konta pojawiające się po najechaniu kursora myszki na konkretny produkt posiada również ING (chociaż trzeba przyznać, że w mniej atrakcyjnym wydaniu).

Ogromnym plusem ma być asynchroniczność serwisu – czyli to, że jego elementy będą doczytywane w czasie rzeczywistym bez przeładowywania całej strony. Przyśpiesza to działanie serwisu a dodatkowe animacje zwiększają jego przejrzystość i atrakcyjność wizualną. Projektanci zadbali również o przejrzystość serwisu wyrzucając z niego nadmierną ilość przycisków, opcji itp i nawet sprzedaż (reklamy) dodatkowych produktów takich jak kredyty / pożyczki konsumenckie mają być mniej inwazyjne (chociaż Alior Banku z ich całostronicowymi reklamami zaraz po zalogowaniu się raczej nie przebić się nie da…).

Ciekawym rozwiązaniem jest automatyczne wyświetlanie historii konta (ma to np Alior Sync) w formie wykresu oraz – co faktycznie jest innowacyjne – prognozowanie stanu konta z wyprzedzeniem. System pokaże nam jak będzie wyglądało saldo konta z uwzględnieniem wszelkich płatności etc, które dopiero mamy zaplanowane na najbliższe dwa tygodnie. Chociaż trzeba przyznać, że nie będzie to pierwsza tego typu usługa na rynku – podobną funkcjonalność ma między innymi serwis iFIN24, który pokazuje cash flow na kolejne 30 dni.

mbank-02

 

Niestety niewiele się dowiedzieliśmy o dodatkowych usługach oferowanych przez mBank w ramach nowego konta. Wiemy tylko, że będą łatwo dostępne do wykorzystania / zmówienia w zakładce „Dla Ciebie” (czyli spersonalizowana oferta cross-sell).

Na pewno będzie zintegrowane z Facebookiem (świadczy o tym fakt umieszczenia naszego zdjęcia profilowego z FB na stronie głównej serwisu transakcyjnego) i zapewne umożliwi dokonywanie za jego pomocą przelewów. Możemy być niemal pewni wprowadzenia obsługi płatności mobilnych z wykorzystaniem telefonu komórkowego, być może szybkie przelewy itp – ale to tylko domysły.

Nie wiemy jak będzie wyglądać wersja mobilna, chociaż słowa Olivera Reichensteina świadczą o tym, że dostępny będzie na większości platform mobilnych (Android i iOS?).

I to w zasadzie tyle – cały dzisiejszy szum w okół nowego systemu transakcyjnego mBanku to w zasadzie kilka ujęć i kilka prostych opcji. Fakt, że przedstawiciele mBanku wyraźnie zaznaczyli że to tylko wierzchołek góry lodowej jeśli chodzi o możliwości nowego systemu, ale jak na razie wygląda to dość blado – szczególnie w porównaniu z tym co oferuje np nowy GetinUP.